Kulisy pro módu

Jedna z náročných produkcí v Grand Palais pro Chanel

Set design je jeden z nejabstraktnějších, avšak přesto velmi podstatných prvků módní přehlídky. Mnohdy je od něj dokonce odvozován samotný charakter představované kolekce. Tahle kreativní disciplína je na vzestupu a módní domy a značky do ni každoročně investují statisíce amerických dolarů. V přepočtu se tak jedná o miliónové částky, které svým objemem v žebříčku výdajů hravě přeskakují i honoráře autorů daných kolekcí, tedy módních návrhářů. Proč je vzhled scény, v níž se publikum zdrží jen zhruba patnáct až dvacet minut, tak důležitý? A kdo v něm udává trendy?

Vizuálnost je obecně nejcennější hodnotou v současném módním uspořádání. Ne že by tomu někdy bylo jinak, ale aktuálně se její povrchový efektu protežuje – na přehlídkách je kýžená vizuální atmosféra často tou nejvyšší metou. Tradičně se například na londýnských přehlídkách J.W. Andersona nesmí v první řadě křížit nohy, neboť sám Jonathan si potrpí na až krizově úzké uličky, kterými předváděné modely chodí. Miuccia Prada zas na přehlídkách nechá editory přemýšlet nad tím, zdali lahodný catering nějak souvisí s právě odchozenou přehlídkou a mnozí, včetně Tima Blankse, jí sedají na lep, když v předsálí poskládané jednohubky srovnávají s charakterem oděvní řady. A tohle všechno se děje jen proto, aby se informace přenesla dál. V digitální době totiž nestačí jen dobrá kolekce, dnes musíte mít perfektní soundtrack, skvělou scénu, vtipnou pozvánku, dech beroucí tiskovku, výjimečný styling, trefný casting, chutný catering – a to proto, aby se z těchto detailů stávaly sdílené položky na sociálních sítích. A které scénografické koncepty na těchto médiích aktuálně vedou? Tohle jsou ta nejžádanější studia a jejich produkce.

Le Mode En Images

Architektura a opulentnost jsou hesla jedné z nejtradičnějších pařížských produkcí. Atmosférické scény vytvářeli už pro Marca Jacobse ještě za jeho časů u  Louis Vuitton a stáli také za mnohými přehlídkami Krise Van Asscheho pro Dior Homme. Jejich hlavní devízou je rozličnost prvků, které dokážou zkombinovat. Nicméně mnohokrát jim byl vytýkán ne zcela obratný světelný design a nepraktičnost scén, pro něž nemohly být použity snímací kamery. Navzdory těm nejbizarnějším set designů si však experti z Le Mode En Images zachovávají řád a symetrickou strukturu.

Bureau Betak

Produkce miláčka módních domů Alexandra Betaka, sídlící v New Yorku a v Paříži, se v posledních sezónách nejčastěji chlubí velkolepostí scén pro maison Dior. Na svědomí měl Betak i sdílenou scénu přehlídky Dior v Tokiu. V jeho stylu je cítit jednoduchost, která pomocí zprvu nenápadných prvků vytváří dynamický, avšak nevtíravý pocit. Betak většinou diváky přehlídek přesouvá úplně na jiné místo, a je tak zastáncem nového přehlídkového přístupu, který vlastně do jisté míry původní lokaci popírá a vytváří polopatický mikrokosmos, v němž daná kolekce snad ani nemůže vyznít „nehezky“.

Villa Eugénie

Můžeme říci, že naproti Betakovi stojí scénograf Etienne Russo, jenž patří ke skupině těch producentů módních přehlídek, kteří mají za to, že přístup Betakův a jemu podobných je příliš alibistický. Etienne při stavbě každé scény počítá s původní lokací a nechá její charakteristiky rezonovat. Každoročně svým talentem zaštiťuje přehlídky Driese Van Notena a dalších belgických talentů z Antverpské šestky. Jeho přístup je v mnoha ohledech daleko konceptuálnější, při výzdobě mol například používá přírodní květinovou výzdobu či další autentické položky, které podléhají zkáze a nepředstavují násilím vystavěný kolos.

Gainsbury & Whiting

Čistě londýnská produkce vytváří čistě londýnské přehlídky. Jejich set design se vyznačuje přístupem, který balancuje někdy mezi kompletní rekonstrukcí daného místa a citlivou prací s charakteristikami lokace. Jejich produkce většinou staví na výrazném světelném designu, který i tu nejobyčejnější tovární halu v Londýně dokáže přetvořit v módní prostor. Výhody Gainsbury & Whiting je především v jejich finanční přizpůsobivosti – i za velmi malý rozpočet dokážou vytvořit výbornou show, což z nich dělá v kategorii scénografie největší ostrovní podporovatele studentských přehlídek.