Mormonská láska vezdejší

Klasická předehra ve filmech ze stránky mormonboyz.com

Členové mormonské církve vyznávají třináct článků víry. V současnosti to ale vypadá, že hned první z nich by mohl být přeformulován do podobného znění: „Věříme v Boha, Věčného Otce, a v Jeho Syna, Ježíše Krista, a v Ducha Svatého – a v marketing.” Jen těžko totiž najdete lépe komunikovanou náboženskou značku. Vše, co je mormonské, prodává, ať už se jedná o oblečení, přívěsky nebo pornografii. A ve výsledku se prodává i víra samotná, a to i těm, kteří k mormonské ani žádné jiné církvi nepatří.

Zručné PR se dnes rovná božskému zásahu z nebes – lze tak říci, že enormní vzrůst popularity mormonské církve má na svědomí síla shůry. Proč ale mormoni vůbec usilují o naší přízeň? Jako jedna z mála církevních institucí si totiž mormoni uvědomili, že nadchází čas druhé reformace, a tak se rozhodli svou víru zpopularizovat. Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů, jak zní její oficiální název, se tedy otevírá světu. „Musíme se naučit žít s těmi, kteří nesdílí stejnou víru či hodnoty,“ uvedli zástupci církve na tiskové konferenci, která následovala po oficiálním požadavku vzneseném nejvyššími představiteli mormonů. Tím je zavedení zákonů, které by zvyšovaly ochranu homosexuálů a dalších jedinců se svobodným vyznáním.

To je docela radikální krok od těch, kteří si dodneška říkají svatí. Nicméně je také velmi populistický a koliduje se vzrůstající popularitou mormonské pornografie. O její rozšíření se výrazně prosadil Legrand Wolf, který před několika lety založil stránku mormonboyz.com, jíž záhy následovaly další podobné weby včetně mormongirlz.com. A jak to tak bývá, ta nejpopulárnější pornografie má často největší vliv na soudobý vkus. Nejinak je tomu i v tomto případě, a tak když se mormoni neobjevují v hlavních zprávách dne, když obhajují práva homosexuálů, objevují se na Pinterestu v těch nejméně předpokládaných estetických kontextech. Nejdále v tomto trendu zašel obchodní dům Macy’s, který loni na pulty své newyorské prodejny umístil takzvaný Missionary Peckage neboli set oděvních kousků, jež vycházely z uniformy podomních mormonských šiřitelů víry. Tak odvážný koncept byl nicméně ze strany mormonské církve soudně napadnut, tento případ a jeho medializace však jen zahltil sociální sítě stylingy v duchu balíčků z Macy’s a napomohl mormonům k další popularitě.

Na konto této módní interpretace se tak mormoni rozhodli prolomit ledy a v říjnu minulého roku se rozhodli světu ukázat, co skutečně pod oděvy nosí. Na svých stránkách uveřejnili čtyřminutové video pojednávající o tradici a významu mormonského spodního prádla. Video mimo jiné vyvrací i představu, že věřící nosí spodní prádlo v domnění, že má nějakou speciální moc. ,,Tato tvrzení jsou nejen nepravdivá, ale také urážlivá vůči členům naší církve. Ani na chrámových rouchách není nic magického nebo mystického,“ tvrdí edukativní stopáž, v níž hlas ještě dodává: ,,Členové naší církve požadují stejný respekt a ohleduplnost, které se dostávají jiným církvím.” Video k dnešnímu dni nasbíralo statisíce diváků – mormoni jsou tedy stejně cool jako mnohé hvězdy popmusic.

Tiskové oddělení nejpokrokovější církevní instituce pokračuje v krasojízdě dalším zveřejněným faktem, který u publika vzbudil velký ohlas. Mormonští vůdci vůbec poprvé přiznali, že zakladatel jejich církve Joseph Smith měl až 40 manželek. Některé byly vdané a jedné bylo dokonce teprve čtrnáct let. Na sociálních sítích se opět strhla lavina komentářů. Medializace pozitivní i negativní je v tomto případě kýžená.

Navzdory novým mediálním výstupům však latentní touha po artiklech z mormonského života panuje již delší dobu. Výrazný trend nošení klobouků podobných církevním pokrývkám hlavy změnil před několika lety šatník pouličních bloggerů a módních editorů, nyní se estetika mormonského života prosazuje díky stále aktuální tendenci normcore. Bílé, sterilní a kvalitně vytvářené produkty mormonského šatníku jsou totiž dostatečně anonymní, aby si z nich i nevěřící vytvořil stylový outfit. Církev sama provozuje několik e-shopů a podle oficiálních zdrojů agentury AP prodej mormonských produktů za posledních pět let vzrostl natolik, že se na něm musejí prokazatelně podílet i „bezvěrci“.

Je až s podivem, že se ze stylového obrazu jednoho tak konkrétního vyznání stal sice elitní, ale přesto v globálním měřítku masivní a uznávaný trend, který si oblibu získal třeba i v Japonsku. Tam se dokonce v rámci sortimentu designového online butiku Deseret book exportují postavičky mormonských misionářů od studia s názvem Latter-day Designs. Objednat si je můžete už od 19,44 jenů, což je v přepočtu zhruba 409 korun. Teď je jen otázka, jakou taková investice dává smysl, a jaký smysl vůbec dává celá láska k mormonskému stylu života.