Burberry m RS16 0777

Burberry Prorsum S/S 2016 jako symbol letošních London Collections: Men

Co napsat o nové kolekci značky Burberry Prorsum? Snad jen totéž, co už jste četli v minulých sezonách, nebo rovnou překopírovat článek o letošní podzimní řadě a poupravit v něm několik faktů. Burberry se za několik posledních let stalo globálním fenoménem, obří korporací s miliardovými obraty. Je ale ještě vůbec módní značkou? Přístup návrháře a generálního ředitele Christophera Baileyho je kolekci od kolekce laxnější a ještě více ubíjející. Vše se točí okolo několika málo kousků nicneříkajícího konfekčního oblečení, které se v podobě padesáti looků objeví na mole vždy jen s doplňkem několika detailů a námětů, které se táhnou celou přehlídkou. Navíc se zdá, že Bailey dostává trendové knihy vždy o sezonu dvě později než jiní návrháři.

Víc než kdy jindy je ale aktuální kolekce Burberry nejen symbolem úpadku kdysi módního trendsettera, ale i celého londýnského týdne pánské módy.

Několik let nazpět byl Londýn čerstvým módním fenoménem. V Paříži se už dlouho nic neděje a Milán se stále plácá na jednom místě. Spící módní město na Temži tak po desetiletích znovu objevilo svůj potenciál a z Londýna se stalo „the place to be“ – obdobně jako v šedesátých letech. Londýn byl vyhlašován hlavním městem módy a všichni jen čekali, jaký nový talent se v něm zrodí. Jenže tato bublina brzy splaskla.

Tamní návrháři, kteří se rozhodně neštítili extravagance a designových manýrů, totiž narazili na realitu módního průmyslu: a to sice že trh s módními experimenty je v Londýně i ve světě jen velmi malý a i pro nákupčí velkých obchodních domů je každé nové jméno s kreativními ideály sázkou na nejistotu. Okolo London Collections: Men se tak najednou začaly objevovat nepříjemné zprávy, které svědčily o nezájmu mezinárodního tisku a obchodu a nevyužitém potenciálu. Někteří návrháři  – ti, co věděli, kde a co ubrat – tuto srážku ustáli, jiní stále hledají cestu, jak být komerčně úspěšní, a přitom zajímaví, nemondénní a nudní.

Londýnská zábava tak skončila, když si návrháři uvědomili, že své značky nevybudují bez businness plánů. A letos to bylo na celých třech dnech, které vyšuměly až na několik světlých momentů do prázdna, sakra poznat. Londýn tentokrát neukázal trendy ani zajímavě pojatý autorský design, ale provinční kolekce, kterých je plný newyorský fashion week.

Bylo to právě Burberry, které mělo před lety zpečetit důležitost nově vznikajícího pánského týdne módy. Přehlídky se z milánských mol přesunuly do Londýna a co se na nich ukáže, očekával celý svět. Dnes jsou Burberry a London Collections: Men průměrným standardem, na němž není nic vzrušujícího.