J.W.Anderson S/S 2016

J.W.Anderson S/S 2016

Předchozí pánská kolekce byla pro J.W.Andersona přelomová. Zdálo se totiž, že už vyspěl natolik, že je schopen své estetické cítění převést do pragmatické řady oděvů, v níž netrpí ani návrhářský rukopis, ani v případě módy nutná nositelnost. Ani jeden z představených modelů nepůsobil jako karikatura sama sebe a v tomto úctyhodném duchu pokračuje návrhář i na sezonu jaro/léto 2016. J.W.Anderson sice opět ubral na experimentování, rozhodně se ale nejedná o nudnou, konvenční nebo bez humoru, automaticky načrtnout řadu.

Ačkoli se Anderson proslavil zaměňováním mužských a ženských prvků, síla jeho designu vždy tkvěla v umění spojit několik oděvních dekád na povrchu jediného kusu oblečení. Takto postupoval i v aktuální kolekci, v níž ale ještě přeci jen doznívá silný trend sedmdesátých let. Nakonec Andersonovi toto desetiletí nejasné pohlavní ukotvenosti a jistého vizuální kýče přímo hraje do karet.

Jak už dnes bývá zvykem, i Anderson jádro kolekce převedl do hashtagu. Heslem jeho S/S 2016 se stalo #pastpresentfuture, které je samo o sobě nicneříkající a v podstatě by se dala nalepit na jakoukoli dnes představovanou módní řadu, Anderson jej však do jednotlivých modelů převedl doslovně. Tradiční materiály jako bavlna a denim se pod návrhářovýma rukama proměnily v kousky připomínající kostýmy z retro sci-fi snímků, mokasíny zdobilo místo koňské přezky plastové zapínání se syntetickým popruhem. Konvenční tašky a zavazadla náhle působily vedle Andersonem představených ocelových rámů se zavěšenými předměty jako přežitek. Obnažená mužská těla jako by pod lehkostí tylu a stříbrných aplikací ztratila svou přírodní tíhu a vypadala skoro až surrealisticky.

Navzdory tomu ale J.W.Anderson i v této kolekci stál oběma nohama pevně na zemi. Za těch pár let od doby, co Anderson představil na London Collections Men svou debutovou kolekci, se totiž tento mladý Brit stal kreativním ředitelem španělské značky Loewe a ostatní návrháře v designových soutěžích hodnotí, už není účastníkem. Jeho kolekce tak sice ztratily svůj původní shock-effect, o to lépe se ale na ně dívá. A především o to lépe se nosí.