Nejcivilnější vyhrává

Milan Pekař pro Křehký

Český design je křehký a občas i velmi autistický. Vypovídá o tom už pátý ročník volné exhibice v prostorách mikulovského zámku s názvem Křehký Mikulov. Letošní edice nás znovu seznamuje se (staro)novou vlnou těch nejušlechtilejších designových projektů. Co je na nich výjimečné?

Náplň výstavních panelů již tradičně stojí na organizátorech, jejichž charakteristický vkus a preference přivedly do Mikulova pro zasvěcené známé tváře. Proto nebylo překvapením, že se v zámeckých prostorách opět objevilo duo Olgoj Chorchoj, Jakub Berdych a Daniel Piršč – tedy blízcí spolupracovníci bývalé galerie a současného designového concept brandu Křehký. Po alespoň jedné osobní zkušenosti s díly těchto autorů vám tak snadno dojde, co zhruba v Mikulově uvidíte. Piršč (ne)překvapil a svou experimentální povahu, jež vtiskává porcelánovým formám, tentokráte přetavil do projektu velmi originálních svítidel Yellow Head pracujících s tematizací každodenních předmětů a popkulturních kýčů. Němeček s Froňkem také (ne)překvapily, když dokázali svým smyslem pro tvrdé a zemité formy dovést k dokonalosti instalaci pracující se dřevem. A Jakub Berdych v Mikulově prezentoval svoje ikony stejně jako v roce 2012, kdy představil pověstnou kolekci křišťálových váz s názvem Proměna. Tentokráte se však Jakub vytáhl s kolekcí Honey Bunny a Mickey Mouse, která už je povědomá z nového prodejního místa jeho značky Qubus v pražské ulice Rámová.

Letos tedy „na Mikulově“ překvapila dlouhodobou spoluprací vybojovaná expozice hostů z berlínského uměleckoprůmyslového muzea Kunstgewerbemuseum, které vede nejpovědomější z hostů Designbloku, kurátorka Tulga Beyerle. Ta na Moravu přivezla vídeňské designéry Katharinu Mischer a Thomase Traxlera. Duo zabývající se těmi nejabstraktnějšími formami designu ukázalo, jak může vypadat přepracování klasických muzejních exponátů. Intelektuální zahraniční počin pak doplňoval další zahraniční host, a to sice Holanďan Sander Wassink. Ten ve spolupráci s Oliverem Van Herptem vytvořil kolekci váz Adaptive Manufactoring, která má ve své údajné genialitě tlumočit přírodní reliéfy na povrch keramických amfór, dóz a váz. Metafyzicky a intelektuálně se prezentuje i projekt Křehký Stories 2015, který vychází ze studia concept brandu Křehký samotných zakladatelů Křehkého Milkulova. Jana Zielinski a Jiří Macek navazují na spolupráci se slovenským a v zahraničí respektovaným designérem Tomášem Králem. Příznačným rysem Královy práce je vkomponování dřevěného prvku do jinak materiálově odlišných struktur, což dokazuje už první společný produkt, váza Gajdy. Není tak divu, že Král pro Křehký navrhl subtilní jídelní stolici Tori. Další novinkou ve sbírce značky jsou také keramické džbánky od Milana Pekaře, favorizovaného už v rámci cen Czech Grand Design. Podle vlastních slov ho kurátorské duo Designbloku chtělo pro spolupráci oslovit již dlouho, a tak jeho zařazení do sortimentu vůbec nepřekvapí.

Po útoku kunsthistorických odkazů a kulturních převratů se však jako úplně nejlepší, skutečně nejlepší věcí z Mikulova zdá počin nadějného českého ilustrátora Michala Bačáka, který je známý svým dekorem porcelánového servisu pro Křehký Chudá sada a ilustracemi pro studio Dechem a Vyrobeno lesem Jeho spolupráce s dílnou Karla Hanáka z Násedlovic přivedla na svět kolekci keramických misek a talířů inspirovaných moravským folklorem. Jedná se o naprosto upřímný, esteticky lahodící celek bez napěchovaných významů a nafouklých (někdy dokonce nafoukaných) definic. Přímočará a kouzelná věc s příběhem, naprosto neokoukaná, nepromovaná a originální. Přesně na hranici toho, co je funkční a co se dá i pověsit na zeď. Škoda jen, že takto nepřehnaných projektů není v Mikulově víc.

Vybrané výstavy festivalu Křehký Mikulov jsou otevřeny do 31. srpna 2015.