Karel Novák: Přirozeně

Jak začít novou kapitolu MAUDu než pěkně zostra? Na sklonku minulého roku vyšla v nakladatelství BiggBoss kniha, která jako první shrnuje výjimečné dílo Karla Nováka.

Co je člověk bez svého oblečení? Podle francouzských estétů z 18. století je móda pouhým prostředkem k vytvoření iluze o lidské nesmrtelnosti. Oblečením podle nich jen skrýváme biologické nesrovnalosti našich těl, která se nezadržitelně řítí k zániku. Lidé vyobrazení na snímcích Karla Nováka se však zdají být více než živí, a to navzdory onomu faktu, že jsou nazí.

Karel Novák je český fotograf, jehož práci se u nás věnuje stále více prostoru, třebaže mezinárodnímu publiku zatím ještě zůstává skryta. Novák se narodil roku 1936 v Prostějově, a tak jako dítě vyrůstal v nacistickém Československu a později studoval a pracoval v tíživé atmosféře komunistického režimu.

Ačkoli Sověti zavrhli buržoazní způsoby života už na demonstracích roku 1924, čímž byla nahota označena za nemorální, nahé tělo bylo primárním cílem čočky Karla Nováka už od počátku šedesátých let, kdy začal fotit. Na plážích v tehdejší Německé demokratické republice ho natolik fascinovalo hnutí Freikörperkultur, že mu nakonec věnoval celou svou práci.

V šedesátých letech, kdy západní společnost znovu objevila radost ze života a města se houpala na stále ustupujících lemech minisukní, byla nahota na východě stále tabu a zůstala jím de facto až do pádů Sovětského svazu. Byla to ale právě nahota, v níž lidé východního bloku hledali útěchu a vzrušení v jinak jednotvárném a konformním společenském prostředí, ať už v pokleslé literatuře nebo na poloilegálních nudaplážích.

Tento duch doby je nyní velice dobře zdokumentován ve vůbec první publikaci zabývající se fotografiemi Karla Nováka, která vyšla pod příhodným jménem „Přirozeně“. Kniha obsahující osmdesát osm fotografií a několik zajímavých esejů se tak nečte jen jako archív nezávislého fotografa, ale také jako vhled do vzácných momentů lidské svobody v jinak totalitním historickém prostředí.

Novákova práce byla doposud vystavována jen jednou, před několika lety v Brně, a to společně s prací amerického fotografa Jocka Sturgese, který proslul snímky nahých adolescentů a jejich rodin. Zatímco Sturgesova tvorba působí místy přinejmenším uměle, Novákům objektiv svým syrových charakterem zachycuje krutou neutěšenost a romantickou lacinost času, ve kterém byly fotografie poříženy.

Karel Novák: Přirozeně; BiggBoss, ISBN: 978-80-906019-3-2