Nová energie u Burberry

Nová pánská kolekce Christophera Baileyho přináší do Burberry novou energii, ačkoli v podstatě jen remixuje ověřené hity této tradiční britské značky.

Němci říkají Zeitgeist, Britové zas the spirit of the times. My Češi nejčastěji používáme „duch doby“, ať už mu ale chcete říkat jakkoli, prochází se právě po molech v Londýně.

Časy, kdy se město na Temži houpalo v rytmu swingu, jsou už dávno pryč, na začátku tohoto desetiletí se však Londýn opět stal místem všeho mladého. (I když tomu rozhodně neodpovídají ceny nájmů.) Před třemi, čtyřmi lety začal Londýn navíc do světa chrlit novou generaci návrhářů, kteří do luxusní módy přenášeli neutěšené scenérie britských ulic, a to zcela osobitým způsobem, jakkoli hloupě mohl na mole často vyznít.

Burberry bylo první velkou značkou, která tyto nováčky de facto podpořila – přesunula totiž svoji pánskou přehlídku z Milána zpět do Londýna, a to už v roce 2012, kdy London Collection Men začínaly první sezonou. V té době bylo Burberry se svou linií Prorsum jedním z hlavním trendsetterů se zisky, o kterých si mohly jiné značky nechat zdát. Všichni asijští nouveaux riches tehdy nosili trenchcoaty a kostkované šály a kreativní ředitel značky Christopher Bailey byl dokonce jmenován jedním ze CEO společnosti.

I dnes je Burberry velkým módním hybatelem, ale ani ono není imunní vůči událostem okolního světa, především pak vůči problémům ruského a čínského trhu. Spojení všech linií značky (London, Brit a Prorsum) pod jednu střechu vypadalo v listopadu minulého roku spíše jako manažerské rozhodnutí, následky této politiky jsou ale viditelné už dnes .

Po sezonách stagnace se totiž zdá, že brand konečně ožívá novou energií. Není pochyb, že Burberry je tradiční britskou značkou, s pánskou kolekcí podzim/zima 2016 se však opět zdá, že je vpravdě i londýnskou. Burberry si v ní totiž osvojilo novější a mladší look, přestože i nadále zůstává věrné svému více než staletému dědictví.

Popravdě, v kolekci není až nic tak přelomového – ale snad i proto je natolik přitažlivá. Důraz v ní je kladem především na remix starých hitů v rytmu mladé londýnské elity. Podobnou energii jsem naposledy cítil na přehlídce Gucci, na níž Alessandro Michele předvedl svůj debut. Vcelku paradoxně je právě tato kolekce Burberry protkána odkazy na éru Gucci pod vedením Fridy Giannini – jen se podívejte na onu směs armádních a sportovních kousků – kterých se značka  v současnosti snaží tak úzkostlivě zbavit.

Možná bylo jen zapotřebí britského módní domu a londýnské atmosféry, aby takový look na mole zafungoval.

Ze zákulisí pánské přehlídky Burberry podzim/zima 2016
Ze zákulisí pánské přehlídky Burberry podzim/zima 2016