Další návrhář na odchodu, na řadě je nová generace

Italský návrhář Massimiliano Giornetti opouští studia tradiční florentinské značky Salvatore Ferragamo. Coby kreativní ředitel tedy končí, a to jako jeden z mnoha v poslední době. Množící se zprávy o odchodech kreativních lídrů ostatně už ani nejsou překvapivé. Co stojí za neblahými osudy těchto zavrženců? Odpověď se skrývá částečně i v číslech.

Instagramový účet návrháře Oliviera Rousteinga aktuálně čítá 2,7 milionů fanoušků a designér Demna Gvasalia zas s jediným příspěvkem zaujal během pár hodin až 4 841 uživatelů – dvě nejsvrchovanější návrhářská esa založili svoji kariéru na instinktu, který analytici označují dnes už odborným pojmem „social listening“. Jedná se o výsadu digitálního světa, kde je tato intuice nezbytnou součástí komplexnosti každého z nás. Massimiliano Giornetti se dá na instagramu vyhledat jen pod jedním profilem, který čítá všehovšudy 44 followerů. Ne, že by nebohý počet příznivců reálně ovlivnil jeho odchod, spíš až příliš krutě vykresluje realitu „hype marketingu“, jenž módní domy uplatňují. Klasický model evropského garçon fatale, návrháře, mistra, umělce a jakési espritní bytosti, která je celebritou, múzou a křehkou instancí najednou jednoduše vymírá a dovolit si ho mohou jen obrovské módní domy s miliardovými základy.

Massimiliano Giornetti na fotografii, která symbolicky znázorňuje jeho odchod do pozadí, svět teď patří klukům, kteří se za své selfie nestydí
Massimiliano Giornetti na fotografii, která symbolicky znázorňuje jeho odchod do pozadí – svět teď patří klukům, kteří se za své selfies nestydí!

Dnešní představa o dokonalé vůdčí osobnosti je následující: právě oslavil dvacáté narozeniny (pokud ne, může mu být také těsně po třicítce – životní jubilea zkrátka táhnou), v posledních pěti letech byl součástí obrovského produkčního týmu, kde se spíš než jako návrhář profiloval jako schopný product developer, na instagramu sleduje alespoň jednu modelingovou celebritu (ať už je to Mariacarla Boscono či Gigi Hadid), miluje sociální média, nemá problém kdykoliv hovořit o čemkoliv, ve své podstatě rád exhibuje (přestože ví, kde je jeho místo) a neopomeňme ještě spalující vášeň a pracovitost. Samozřejmě, že tento model není poplatný pro všechny, ale základní charakteristiky lze vypozorovat téměř u každého současného návrháře a pokud ne, brzy buď skončí nebo se adaptuje (jedním z příkladů dokonalé adaptace je nakonec i Nicolas Ghesquiére, který šlape s online teens, jakoby mu bylo oněch čerstvých dvacet).

Dokonalým příkladem nové digi-generace návrhářů je Olivier Rousteing...
Dokonalým příkladem nové digi-generace návrhářů je Olivier Rousteing…

Vize či osobní vkus už tedy dnes nehrají podstatnou roli, a tak management značek, které na prahu digitalizace módy pajdají někde na vlnách off-line strategie přijímají radikální rozhodnutí. V tomto případě situaci nejvěrněji vykresluje jedno přísloví, které říká, že ryba vždycky smrdí od hlavy. A hlavy padají. Zdaleka se tedy nejedná o nic tak šokujícího, jsme jen svědky podrobné restrukturalizace, a protože je móda a systém módních značek a domů relativně velmi mladý, dočkáváme se revolučních proměn v oboru až nyní.