MBPFW: Hra kontextů Denisy Nové

Za doprovodu posmrtné hymny Davida Bowieho z alba Blackstar rozehrála Denisa Nová v prostoru filmového studia na Strahově svou hru kontextů. Jak ji číst? Požádali jsme ji o návod.

Cesta popela na přehlídce Denisy Nové

Tvarový manýrismus je přežitý – tímto tvrzením obhajuje Denisa Nová svoji tvorbu, v níž před expresivními stavbami upřednostňuje spojování emocionálních a socio-kulturních aspektů, jež jsou pro ní v oděvu daleko důležitější něž vnější skelet. Vrcholovým manifestem této osobité filosofie se pak stala čtvrteční přehlídka v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, která svou upřímností zanechala návštěvníky filmového ateliéru na vážkách. Proč Nová nechala celou kolekci projít prostorem dvakrát? A co skrývaly symboly šátků a bosých nohou?

Často čerpáte z emocionálních zážitků. Jaká inspirace stála za aktuální kolekcí?

Prostý životní koloběh. Život a smrt nebo jaro, léto, podzim a zima – takhle jednoduché. Když komponuji přehlídku, nechci opakovat věci, které vidím kolem sebe. V současné době přece vzniká tolik oblečení. Já jej vytvářím pro své dva butiky, takže když už se rozhodnu pro přehlídku, ukazuji ještě jinou verzi své tvorby.

Takže přehlídku vnímáte spíše jako osobní výpověď?

Ano, ale zásadně ji neprožívám, jedná se o prosté vyjádření, nic teatrálního.

Modelky kráčely po podlaze ateliéru bosy s lehce zamazanými chodidly. Vy sama neskrýváte fakt, že do své tvorby jednotlivé symboly komponujete zcela záměrně. Co pro vás tedy tento symbol znamenal?

Neměly je zamazané, měly je od popela. Já vyrůstala na jedné moravské vesnici. Líbilo se mi pracovat s folklorním motivem a zas se v tom zračí původní inspirace životem a smrtí, ale v naprosto jednoduchém vyjádření. To platí i pro šátky.

Na přehlídce se objevily džíny, povětšinou z druhé ruky. Přešívala jste je nějak?

Ne, to už tu také bylo, to není můj způsob práce. Tentokrát jsem použila staré džíny a vytvořila z nich mix. Byly tam klasické Levis 501 i třeba džíny, které jsem nosila, když mi bylo šestnáct. Chtěla jsem ukázat, jak džíny měnily ženskou siluetu, a tím i módu.

Popela a džíny na přehlídce Denisy Nové
Popela a džíny na přehlídce Denisy Nové

Proč jste se rozhodla použít jako soundtrack přehlídky píseň z posledního alba Davida Bowieho, které bylo vydáno těsně před jeho smrtí?

Já ho mám jednoduše ráda. Nic jsem za tím nehledala, jen mi přišel na mysl.

Kolekci jste také nechala projít dvakrát.

Ano, některé okamžiky se v našem životě opakují, třeba jako ony roční období. Přemýšlela jsem nad celkem a nakonec jsem se rozhodla nechat kolekci projít dvakrát bez defilé. Přišlo mi to přirozené.