Monika Drápalová Fall/Winter 2016/2017

MBPFW: Mo.Dra revoluce

Technologie nejen v propagaci, ale také ve výrobě hraje pro české návrháře stále důležitější roli. Jak k tomuto tématu přispěla Monika Drápalová?

S principem oděvu jako předmětu dvou dimenzí manipulovala v rámci své filozofie už designérka Hana Zárubová. Monika ale letos představila koncept, který tuto myšlenku rozvádí do funkčního výrobního procesu. V čem spočívá jeho důmyslnost? V recyklaci a vtipně jednoduchém a přesto geniálním principu. Se svým kolegou, Petrem Rokůskem ze společnosti Free Circle, totiž Drápalová ve speciálním střihovém programu předem navrhla celou škálu tvarů a jednotlivě vytištěné díly následně pospojovala. I proto si pak v kolekci hrála s motivy papírových oblékacích panenek. „Například toto tričko je vyrobeno ze sedmi pet lahví,“ ukazuje mi Monika na štendru jeden z modelů a dokazuje, jak je jejich nová filozofie praktická. Celek v sobě navíc absorboval také další laboratorní dimenzi – grafická designérka Anna Issa Šotolová totiž na povrch triček a mikin pomocí sublimační technologie natiskla mikroskopické zvětšeniny textilních vláken. Monika tím zároveň zůstala věrná své přirozeně hravé a entuziastické povaze a vytvořila kolekci, která se stala jednou z nejzářnějších.

Jak si k této metodě dospěla?

Byla jsem s kolegou Petrem Rokůskem na veletrhu v Dánsku a v tom módním kolotoči jsme si najednou uvědomili, kolik oblečení na světě vlastně vzniká a jak je to z určitého úhlu pohledu zbytečné a hlavně kolik odpadu z toho pak je. A proto jsme začali přemýšlet nad budoucností.

Co tě na této technologii nejvíc baví?

Mě na tom baví skutečnost, že každý se stejně chceme vyjadřovat po svém. A tento princip otevírá bránu individualismu. Je možné navrhnout si vlastní kabát nebo bundu, potisknout si ho libovolným motivem a vlastně si vytvořit kus na zakázku a nevznikají přitom tuny zbytečného oblečení, které nikdo nebude nosit.

Nebyl to nezvyk oproti standardní práci se střihy?

Já jsem chtěla původně střihy vytvořit, jenže jsme postupnou prací zjistili, jak jsou ty úplně nejjednodušší formy dokonalé a jak dobře to vykresluje tu techniku.

FullSizeRender

Jak se ti se syntetickými materiály pracovalo?

Bylo to zajímavé v tom, že neexistují žádné limity pro menší výrobce. Nemuseli jsme si objednávat metráže látky. Cítila jsem se proto svobodnější a zároveň jsme měli pocit, že produkujeme navzdory zajetým pravidlům.

Vidíš v tom budoucnost?

Rozhodně, přijde mi to geniální. Při této výrobě neexistují hranice. Každý si může vytvořit, co chce. Nikdo si nemusí nechat nic diktovat a naopak se může nechat inspirovat.

Hodláš tuto technologii ještě nějak rozvíjet?

Jelikož se jedná o syntetický materiál, dá se při jeho řezání na menší díly použít laser. Já jsem ho letos ještě neměla k dispozici, ale určitě bych s tím do budoucna ráda pracovala. Navíc se díly k sobě dají lepit, takže bychom se ve výsledku mohli oprostit od švů.