Bezpohlavní móda nebo trans móda?
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Smažme a spojme vše dohromady, hlásá nám globalizační tendence. Není radno je podceňovat. Některé národnostní kulturní specifikace možná oželíme, ale co pohlaví? Vydáme se na cestu „bezpohlavní společnosti“?

Muži, ženy a?

Pohlaví je poslední dvě století nejvíce diskutovaným společenským tématem. Zatížili jsme své mozky bádáním, kde se vlastně nachází místo ženy a kde místo muže, několikrát jsme jej přesouvali. A pořád si s tím stěhováním nejsme tak zcela jisti, a čím větší změny nastolíme, tím větší nepořádek v celém „systému“ vzniká. Avšak v novém věku, který třeba jednou historiky bude nazýván GAGA, se zřejmě někteří rozhodli, že se těmito hloupostmi vůbec nebudou zatěžovat. Muž a žena jsou koneckonců z estetického hlediska dnešní módou natolik propojeni, že hranice mezi těmito dvěma pohlavími můžeme dočista smazat… ne?

Transsexualita

Transsexualita je nový pohled vnímání pohlaví. Ne že by nový byl, ale širší společnost se ho naučila novým způsobem vnímat. Jakým? To je možná ta děsivá otázka. Protože dovedete si představit, že zrovna tento „směr“ je tím vyhovujícím právě pro vás?

Jedno je jisté, vyhovuje těm, kteří nás oblékají. Alespoň se to tak zdá. Jak jeden slavný módní návrhář Martin Margiela řekl: „Móda nemá hranice, hranice existují jen v nás.“ Takže určitě pochopíte, že nelibost následujících informací je pouze záležitostí hranic ve vás samotných. A jaká tedy událost předchází tyto řádky.

Andrej Pejic

Není to ani událost, spíše osobnost. Jmenuje se Andrej Pejic a v současnosti je nejsledovanějším pánským modelem v branži. Tento devatenáctiletý mladík z Bosny a Hercegoviny se stal tváří nové kampaně Marc by Marc Jacobs a už si též stihnul zapózovat pro italský a francouzský Vogue v ateliéru legendárního fotografa Stevena Maisela, který je tím nejuznávanějším čenichem na mladé talenty. To je všechno v pořádku, úspěch není nic, co by mělo ostatní vyvádět z míry, kontroverzní je spíš jeho vzhled. Bez debat totiž vypadá jako dívka. Mnozí přirovnávají jeho fotografie z kampaně pro Marc by Marc Jacobs k těm, na kterých si Karolína Kurková zapózovala pro módní dvůr starého šibala Jean Paul Gaultiera. A další dokonce tvrdí, že už je tímto vše sjednáno – blur gender boundaries – nový módní fenomén! Muži, co vypadají jako ženy a ženy které vypadají jako muži. Trend, který nastolí vymazání malého detailu, který nás po staletí tak trápil – pohlaví.

Lea T

Dalším živým důkazem tohoto nezastavitelného „proudu“ je i Lea T, dvaceti osmiletý transsexuální model(ka), který(á) díky své trans měnivosti nestíhá přijímat lukrativní nabídky. Jedna z největších a nejproslulejších, jež za sebou tenhle chlapec/dívka má, je i kampaň na Givenchy pro kolekci podzim/zima 2010/2011, jenž byla masově zvýrazněna a lidé ji mohli potkat na každém kroku. Už jen to napovídá, že transsexualita je novým módním rozměrem – s oblibou vyhledávaným. Jak to ale pohne se společností? Zůstanou tyto segmenty doby bez povšimnutí, či se ve společnosti vedle homosexuálů začnou emancipovat i transsexuálové a konečně najdou své místo ve společnosti? Prozatím lze jen hádat. Estetika transsexuality je však po bližším prozkoumání šokujícím způsobem lákavá, tak si ji též zkuste „osahat“.