IN: sluneční brýle Keyhole
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Byly vyrobeny pro speciální potřeby italských automobilových závodníků už na počátku minulého století. S uplynulým časem se však staly jedním z nejimitovanějších tvarů slunečních brýlí – Keyhole sunglasses, či chcete-li, brýle ve tvaru klíčové dírky.

Ikonický tvar se o svůj první comeback podělil s novou řadou brýlí (jež obsahovala i legendární clubman a wayfarer modely) v padesátých letech, kdy se Keyhole dočkaly velmi oblíbené a napodobované dioptrické podoby.

IN: sluneční brýle Keyhole

Později se jako “neměnná klasika” zaryly do společenských a módních kontur sedmdesátých let. Tehdy si je opět vychutnávali především automobiloví závodníci, tentokrát však ne pro praktické, ale ryze marnotratné a stylové účely. Zřejmě právě v této dekádě nabyly Keyhole největší popularity. Mario Andretti, playboy dráhy formule 1 a jedna z velkých hvězd “disko epochy sedmdesátých let”, byl jejich propagátorem a uměl jich mistrně využívat: v pověstném Monte-Carlu s nimi totiž sváděl francouzské debutující herečky.

S tvarem obrouček Keyhole však není spojen jen sex-appeal, ale také intelekt. Na přelomu tisíciletí totiž začali skrze klíčovou dírku na svět nahlížet i příznivci stoického univerzitního života, pro něž se za znovuobnovený tvar brýlí bila americká značka Ralph Lauren, jež je americkou silou jí vlastní připoutala k nesmrtelnému Ivy League stylu.

Tento typ obroučků se nakonec rozmohl natolik, že si našel cestu i do studií avantgardních umělců. Vedle surrealistického Henrika Vibskova se Keyhole brýlím věnoval kupříkladu i Paul Smith. Nejlepším receptem na úspěch s těmito brýlemi je však sáhnout po jejich tradičním tvaru, který svým retro charakterem stále jasně vede v žebříčku trendů slunečních brýlí.