V minulých měsících se pánská móda neoslavovala jen v Miláně, Paříži, New Yorku a Londýně, na řadu přišli i sekundární města móda jako Tokio, Madrid, Barcelona, či dnes zkoumaná severská trojice Kodaň,Stockholm a Reykjavík.

Plni dekadence, germánských mýtů a prvních hororových pokusů tvoří severští návrháři jeden z nejdrásavější módních stylů. Inu, přesvědčte se sami…

Kodaň – Stockholm – Reykjavík A/W 2012

KORMAKUR & SKJÖLDUR

Použít o tvorbě islandského dua Kormakur & Skjöldur adjektivum „dekadentní“ je samo o sobě zdrženlivé vyjádření. Koneckonců podzimní trendy tyto excesy nepodporují – samy je vytvářejí. Kormakur & Skjöldur se proto nebáli použít kůži a kožešinu ve spojení s hustým plátnem a dlouhou pánskou siluetou k vytvoření až hororové atmosféry celé řady, která v mnohém odkazovala na práci Belgičana Waltera Van Beirendoncka. Její temný charakter, jenž se střetával s pastelovými barvami, dal ochutnat z tradiční atmosféry severského úpadku konce 19. století, který však bez problémů obstojí i dnes.

ASGER JUEL LARSEN

Lesk i bídu ruské společnosti ve své podzimní kolekci předvedl Asger Juel Larsen v celé své bujné i nuzné impozantnosti. Kožešiny, barokní potisky na oblecích i krvavé odstíny rudé daly vzniknout obrazu jedné z dnešních velmocí. Siluety urban oblečení se zde střídaly s epickými, až kostýmními oděvy oligarchů a dekonstruovanými vojenskými uniformami. Motorová pila na závěr byla možná až příliš okatým gestem, ale to i zbytek Larsenova kolekce.

HENRIK VIBSKOV

Betonový urban jako nový standard? Na příští podzim jsme ho už viděli kupříkladu v kolekci Neila Barretta, Dán Henrik Vibskov ji však vtiskl daleko lidštější obličej. Městská tovární řadovost, které se sezónu co sezónu dopouští Raf Simons, je u Vibskova kompromitována nánosem vzorů a barev; těm ale není nikdy dovoleno překročit práh jisté šedi, která je – záměrně a uměle – vytvářena. Společenský manifest není u Henrika Vibskova novou věcí, její šíře je však tentokrát překvapivá.

CHEAP MONDAY

Švédská značka Cheap Monday se tentokrát vydává se svými skandinávskými průzkumníky do arabské pouště zkoumat jedinečnou kulturu nomádské společnosti. Umírněné tóny zelené, modré, šedé, vínové společně s černou barvou sice nenechávají na pochybách, že pověstné arabské bujarosti se ani letos u Švédů nedočkáme, ovšem díky střihům, které jakoby vypadly z šatů Otomanské říše 19. století, by do ní severští ambasadoři bez překážek zapadli.

OSCAR JACOBSON

Švédský návrhář Oscar Jacobson předvedl ve Stockholmu velmi rozhodnou a italskou krejčovinou inspirovanou kolekci. Tu však smíchal s germánskými pověstmi z dob krvelačných upírů, poblázněných alchymistů a bojechtivých maršálků. Celá řada však nese tyto prvky jen v náznacích a stále tak dostává jisté umírněnosti, která však není vykoupená nudou.