Sezóna jaro/léto 2013 úspěšně pokračuje. Po Londýně, Miláně a Paříži přicházejí na řadu komornější, ale v žádném případě podřadnější týdny módy, z nichž jeden se bude konat i v Praze. Léto je už tradičně ve znamení severských zemí, které otevírá Dánsko a jeho hlavní město Kodaň.

Copenhagen Fashion Week S/S 2013

DESIGNSKOLEN KOLDING

Nejvyhlášenější dánská módní vzdělávací instituce Designskolen Koldig dokazuje, jak moc se mohou na jedné škole lišit vize mladých návrhářů a profesorské přístupy k nim. Na mole, představující cirka dvacítku zatím neznámých, ale možných es budoucnosti, bylo ke zhlédnutí opravdu vše – od klasicky pojatého severského minimalismu přes konceptuální, s uměleckým přístupem hraničící tvorbou oděvu až po belgicky šílené výtvory. Důkladná příprava, znalost technik a jasný přístup k oblečení však dýchaly z jednotlivých modelů, a to nejen pánských.

I přesto, že jednotlivé kolekce vstupovaly mezi diváky v celém segmentu a anonymně, bylo velmi dobře možné rozlišit rukopis jednoho od druhého. Školské kolekce nikdy nelze brát zcela doslovně, protože více než kdy poté podléhají kantorskému vedení, bude ale rozhodně zajímavé sledovat, jak si tito designéři budou počínat na dalších kodaňských týdnech módy – možná už pod svým vlastním jménem, nebo značkou.

BRUUNS BAZAAR

Značka Bruuns Baazar představila svoji kolekci na jaro/léto 2013 po delší pauze, kdy na CFW neúčinkovala. Známý kodanský brand tak měl za úkol nejen představit dobrou, nositelnou kolekci, ale také dát najevo, že ona odmlka byla oprávněná. S/S 2013 je však více než důstojným návratem na světla ramp. Disciplinovaná, s italským minimalismem koketující kolekce představila skutečnou jednoduchost a nositelnost v rámci pánského i dámského oděvu. Rezervovanost střihu i siluety dala vyniknout technicky mistrně zvládnutým vizuálním zpracováním, které se opíralo o jemné detaily rozlišující mezi jednotlivými modely. Drama v sále zvedal Bruuns Bazaar postupným stupňováním sofistikovanosti stylingu a vrstvení.

ADIDAS ORIGINALS

Ačkoli jsou show Jeremyho Scotta vždy vedeny na týdnu módy v New Yorku, Adidas si vybralo za město své řady Originals právě Kodaň. I do ní Jeremy Scott přispěl, a když už ne fakticky, tak alespoň intelektuálně. Originals totiž představují jakousi odtučněnou verzi jeho vlastní edice pro tuto sportovní módu, která v posledních letech úspěšně pronikla i do high-street módy svým zvláštním mixem sportu a vintage 90. let, které je právě v kurzu. Na této osvědčené formuli není co měnit, a tak se i v příštím létě setkáme u Adidas Originals se velkým počtem vzorů, šusťákoviny, obřích log, to vše zakončeno sportovními botami do města i na hřiště. Přesně tak, jak to všechny kool kids z New Yorku potřebují.

WOOD WOOD

Se svou intelektuální troškou do mlýna přispěla značka Wood Wood, která si podobně jako Bruuns Bazaar nechala sezónu oddych. Jejich pánská kolekce na jaro/léto 2013 je tak trochu smířlivějším pohledem na chlapci zaplněnou tvorbu Rafa Simonse. Designéři upustili od Rafova skoro až pedofilního přístupu k zobrazení muže (hocha) a ochudili ho i o věčnou závislost na antidepresivech. Zbyla tak sice stále zahloubaná, ale snesitelnější podoba školou povinného mladého muže. Sportovně laděná saka ve spojení se šortkami a popruhy batohů tvoří moderní městský mix, který je stejně elegantní jako funkční. Uhlazenosti jarní edice 2013 značky Wood Wood nahrávala i tlumená barevná paleta ve spojení s neonově modrou a sytě žlutou.

ASGER JUEL LARSEN

Asger Juel Larsen se na MAUDhomme objevuje již podruhé. Jeho rusky laděná podzimní kolekce 2012 byla temnou verzí tamního kýče a tímto “gothic shit kitschem” pokračuje i na jaro příštího roku, tentokrát však již trochu nekoncepčně. Jeho ponuře severský, ale přitom bohatý a bohužel tentokrát nepříliš rafinovaný styl má blízku tu k dekorovaným dámským kolekcím Vivienne Westwood, tu k milánskému cirkusu Dolce & Gabbana. Juel Larsen totiž nezná míru a tam, kde jiní končí, on přidává. Tento “problém” byl znatelný hlavně ke konci přehlídky, která se v polovině jakoby zlomila a Larsen ve druhé části sklouzl k přílišné grafičnosti a jednoznačnosti. To neznamená, že by druhá půlka, či snad celá kolekce, byla špatná, kupříkladu vikingskými vzory zdobené komplety byly důstojným zakončením, člověk jen čeká od tak talentovaného mladého designéra něco víc než jen často lacině vyhlížející modely jeho kolegů.