Moderní umění ve Versailles
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Éra patřičných věcí je pryč. Člověku se někdy snad může dostavit i pocit jisté bezvýchodnosti či nespravedlnosti, ze kterých se postmoderní umění, design i móda snaží vymanit. Když začala Miuccia Prada vyrábět na konci 70. let luxusní kabelky z nylonu, byl to jen počátek, malý naznak toho, co nastalo v příštích dekádách. Postupem času vsak umění zjistilo, že právě ona nepatřičnost je jediným možným řešením cele situace, protože jako jediná z možnosti je zajímavá a dramatická. Poslední kousek se v tomto ohledu pravé odehrává v zahradách a sálech monumentálního zámku ve Versailles.

Moderní umění ve Versailles

Joanna Vasconcelos, portugalská umělkyně narozená v Paříži, o sobě dává pravidelně vědět už od poloviny 90. let, do širšího povědomí veřejnosti i uměleckých kruhů se ale dostala až po účasti na benátském Biennale a expozici v Guggenheimově muzeu v Bilbau. Její práce shrnuje snad všechny znaky (post)moderního umění. Konceptuální instalace a skulptury dekontextualizují a podrývají věci z každodenního života. Vasconcelos však není jediná, kdo se až do 30. záři usídlil v prostorách Versailles. Jejími kolegy se stali kupříkladu vyznavač kýče Jeff Koons či barvami hýřící Takashi Murakami se svými sochami. I díky tomu můžete ve Versailles vidět obří ocelové boty na vysokém podpatku, monumentální monstra poskládaná z koberců či obři psíky složené z balonků v kovovém provedení.

Podle kurátora výstavy byly všechny exponáty vybrané s ohledem k jejich harmonickému splynutí s legendárními místy zámku. Jestli je to pro vás dostatečné vysvětlení, proč v Salon de Mars visí kovový humr, jehož předobrazem byla nafukovací matračka do bazénu, vydejte se do Versailles objevovat nové formy umění, které mají leckdy k předstíranému významu stejně blízko jako cela naše doba.