Minimalismus vznikl jako umělecká forma po vypuknutí druhé světové války, kdy boji vyplněná společnost oněměla v důsledku nekonečných muk, a někteří její příslušníci byli příliš paralyzováni, než aby tyto otřesné zážitky jakkoliv tematicky vyjadřovaly v nákladných konceptech. Minimalismus tak, ač ho mnozí považují za pózu, vznikl jako racionálně podložený umělecký směr.

Zdali je jeho čistá logika prokazatelná i v módě, natož v té současné, je otázka, jejíž odpověď nám rozšiřující se spektrum minimalistických tvůrců úpěnlivě zakrývá. Nelze tedy zcela určit, zda je povaha minimalismu tak stále aktuální, můžeme se však s jistotou přesvědčit o tom, že je nadčasová. V poslední den Prague Fashion Weekendu tento fakt dokázal Pavel Brejcha, jehož studie minimalistické siluety naprosto předčila očekávání a znovu nastavila standard nesmrtelné české strohosti a oděvního designu, jenž důmyslně spojuje funkci a estetiku.

Pavel Brejcha LINE A/W 2012

Brejcha ve své studii vycházel ze střihu košil, jejichž tvar prodloužil, a učinil z jejich bohatosti alternativu ke společenským mini šatům. Na tyto jinak sterilní produkty pak nanesl vrstvy různorodých barev, které svými ostrými odstíny prorazily cestu dynamice oděvu, která zde byla vyjádřena právě barevnou alokací.

Na tomto harmonickém konceptu pak Brejcha pracoval i v rámci kostýmků, jež seskládal z kalhot s prodlouženým pasem, jenž podtrhl sametovými aplikacemi v pase. Pro dráždivý akcent sametu se Brejcha rozhodl i ve střihu pouzdrových sukní, které doplnil o short jackets. V těchto kombinací pak rozehrál crescendo ostrého colour blockingu, který jakoby záměrně nedotáhl do konce, jelikož právě jednoduchý charakter jeho kolekce neměl být přebit castingem výrazných barev.

Díky tomuto citlivému překrývání trendy námětů vznikla velice moderní edice, která svou undergroundovou kombinací klasiky a “vylepšeného minimalismu” pod nadvládou barev přímo vyzývala k opětovnému potlesku. Toho se koneckonců Pavel i dočkal. Spojit totiž excentrický Milán, avantgardní i klasickou Paříž a přesto vše vysypat z rukávu belgického minimalisty v naprosto čistém a původním duchu české tradice, se totiž na letošním pražském týdnu módy povedlo jen málokomu.