Jil Sander A/W 2013
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Pro návrháře je každá sezóna volbou – stejně, jako pro nás tento víkend. A zrovna Jil Sander za poslední rok několik takových důležitých rozhodnutí učinila. Mimo to, že se rozhodla kreativně znovu podpořit svoji původní značku, se po letech odříkání tentokrát už opravdu vrátila k esenci sebe samé.

Když minulou sezónu představila v Miláně bauhausem inspirovanou kolekci, všichni, včetně nás, hovořili o „pravé Sander“. Jenže to ještě nikdo netušil, jak Jil dokáže do své vize angažovat podzim a zimu. Pokud totiž kdy existovalo něco víc sanderovského než minimalismus samotný, byl to konkrétní motiv proužku – nejlépe pak v kombinaci se střihem dvouřadého saka. Když se tedy na mole přímo zjevily první modely, publikum jako kdyby poprvé od návratu Jil dostalo přístupové údaje do jejího světa. Ten totiž pro sezónu podzim/zima 2013 slaví revival.

Jil Sander A/W 2013

Jil k renovaci pánské linie zvolila cestu trpělivosti. „Populistická“ řada nadcházející sezóny byla jen oparem nad zimní Jil, která přejímá prvky ze své dámské tvorby v kontextu puristicky předválečné německé kultury, již zpracovává v novém pojetí pánské superelegance. Kolekce si vypůjčila ikonické střihy dámských kabátů od Elsy Schiaparelli (s prodlouženou délkou pod kolena a dvouřadým zapínáním čtyř knoflíků na hrudi) a cardinovský oversize efekt jednotlivých detailů. Pomocí těchto metod tak Jil v rámci své tvorby vytvořila relativně novou struktura pánského oděvu, která právě díky zvětšeným kapsám, vrstveným klopám, naddimenzovaným límečkům a vytaženému zapínání sak – téměř až ke krku – vytvořila uniformu v uniformě, jejíž smysl Sander popřela nanášením ležérních motivů.

Je až neuvěřitelné, kolik zřejmého času bylo věnováno k vytvoření těchto potisků a motivů. Každý vzor má v edici své přísně vyhraněné místo a úlohu a i přes svou značnou rozmanitost tvoří nepochopitelně funkční systém, jehož hlubiny zřejmě chápe jen sama návrhářka. Jil vrátila do hry ony „lakonické“ střihy pánských obleků z osmdesátých let, do nichž ve značně přehnaných velikostech oblékala ženy, a učinila z nich znovu formu pro muže v aktualizované podobě. Pokus o vytvoření vlastního piedestalu, na němž bude muž Jil Sander stát, byl zřejmý a citelnější oproti minulé kolekci, která možná platila jen jako cvičení.