Walter Van Beirendonck A/W 2013
4.4 (87.69%) 13 hlasů

„Zavřete oči, odcházím,“ říká Oldřich Nový v jedné ze svých nejznámějších rolí. Svět Waltera Van Beirendoncka je ale více než vzdálený realitě První republiky a koneckonců většinu času i té naší. „Otevřete oči, přicházím,“ mohlo znít v sále, v němž Van Beirendonck představil novou pánskou kolekci na podzim a zimu 2013. Jenže už samotný název této řady, „Shut Your Eyes To See“, ukázal, že ani tentokrát to nebude tak jednoduché. Takže naposledy a konečně dobře: „Zavřete oči, přicházím,“ říká Walter na příští podzim.

Walter Van Beirendonck A/W 2013

Van Beirendonck se totiž pustil do říše snů, jemuž nevládne žádný řád, ani ten, který mu chtěli jeho zachycením dát surrealisté. Navzdory tomu ale je ale právě tato kolekce jednou z jeho nejnositelnějších za poslední sezóny. Walter se v ní vrátil ke svým kořenům, když ji založil na prvku, který ho na začátku kariéry proslavil – na pletenině. I její vybledlé odstíny evokovaly první fotografie Bierendonckovi tvorby z druhé poloviny osmdesátých let. Na pletených svetrech a mikinách se pak ukazovaly výjevy jak ze světa dětských snů, které neznají zákonitosti ani hranice tvarů.

Začátek přehlídky však patřil jednořadovým sakům a péřovým prošívaným kalhotám. Těmto kouskům, hodných britského lovce, však Walter dal svůj nezaměnitelný charakter surrealistickými obrazy tváří a patvarů z malinkatých flitrů a třpytek. Ty postupně ovládly celé obleky, které by se na sebe nestyděl obléci ani Ziggy Stardust. Příchuť space age byla nakonec všudypřítomná – modelové kráčeli po hale s headpieces připomínající klubko hadů, nebo lépe: mimozemská tykadla.

Snaha návrhářů najít novou pánskou eleganci byla u Waltera podrobena té největší zkoušce, když se pustil do tradičních britských vzorů a střihů. Gentlemanský klub, který se jak v Londýně, tak v Miláně stal středobodem mnoha kolekcí, nabral nečekaného směru, když do něj Walter pustil svět nikdy nekončících her – na vybledlý tartan sak a kalhot aplikoval vrstvy syntetických třásní, což ve výsledku vypadalo, jako kdyby do tkalcovského stavu ve Walterově atelieru spadla středoškolská roztleskávačka. Jindy zase vzal tapetový květinový vzor a rozpil ho do takové míry, až připomínal vojenskou maskačovinu.  Jenže Beirendonck myslí i do budoucna, a tak se v kolekci objevily i pánské šaty (nebo jen košile s pumplum?) a modelové chodili v botách na vysokém předním klínu a ještě o něco vyvýšenějším podpatkem. Pokud tak má nová pánská elegance směřovat tímto směrem, jsme jednoznačně pro.