OUT: Módní návrháři pro konfekční řetězce
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Za poslední léta jsme si zvykly na “luxus” v podání tvorby velkých módních návrhářů, kteří svoji práci přetavili do levných, materiálem, technikou, ani střihem nevytříbeným řad pro konfekční řetězce. Maison Martin Margiela, Rei Kawakubo, Prabal Gurung, Marc Jacobs, Proenza Schouler, Versace, Karl Lagerfeld, Oscar de la Renta… Naučili jsme se je místo výloh luxusních butiků vídat na každém kroku. S tím bude v roce 2013 konec – návrháři i značky zjistili, že společné projekty už zákazníky nezajímají. A že na nich ani jedna ze stran nevydělá.

OUT: Módní návrháři pro konfekční řetězce

Rok 2012 zažil hned několik velkých kolaborací, díky nimž se však obchodníci rychle probudili. S rozpaky přijímaná kolekce MMM pro H&M je i po měsících stále v prodeji, ve slevách, a zbylé kusy se prodávají v periferních obchodech v Utahu či Missouri – tedy na místech, kam nebyly určené, ale kde na ně nikdo nepřijde. Podobně dopadla i společná kolekce několika amerických návrhářů pro americký řetězec Target. Špatnou kvalitu konečných výrobků nepřebila ani jména vybraných designérů. A to jsou jen dva (největší) příklady za všechny.

Obchodníci i návrháři totiž v procesu udělali jednu závažnou chybu: jedni si mysleli, že se zákazník kvůli slavné etiketě dokáže přenést přes nedodělky, technickou nevybroušenost a v některých případech i nulovou kreativitu. Ti druzí zas doufali v rozšíření své popularity. Jenže takový obchodní model mohl fungovat snad jen ve svých začátcích v 10. let 21. Století. Dnes, v době, kdy cíloví zákazníci obracejí každou minci dvakrát a rozmýšlejí se, jestli má opravdu cenu utratit peníze za krátkodobé pozlátko, je situace nastavena jiným hodnotám.

Pro značky takováto spolupráce většinou neznamenala žádný velký posun v profitech z luxusního zboží. Naopak, zjistilo se, že těmito projekty ztrácejí jejich jména na hodnotě. I proto Versace či Maison Martin Margiela raději rychle obnovili, respektive zažádali si i status domu haute couture. Když se vrátíme až do dalekých 80. let, newyorský obchodní dům Bergdorf Goodman dokonce přestal prodávat hlavní luxusní řadu návrháře Halstona, když pro J.C. Penney vytvořit snad první kolaboraci takového typu. Jeho renomé ztratilo u bohaté elity lesk.

A tak v roce 2013 jen doběhnou již započaté nebo tradiční spolupráce, ale žádné jiné neočekávejme. Naopak: trend dnes luxusním značkám velí zakládat své vlastní levnější řady a rozšiřovat jimi svůj charakteristický rukopis mezi módy chtivé masy. I u nich bychom ale měli mít na zřeteli, že není všechno zlato, co se třpytí.