Řemeslo v přímém přenosu
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Důkaz, že řemeslo žije, dýchá a že je pro výrobu exkluzivní módy naprosto nezbytné, demonstruje jeden z nejpilnějších módních řemeslníků, maison Hermès. V nejprogresivnějších a nejsledovanějších galerii současnosti, londýnské Saatchi Gallery, totiž minulý týden odstartoval netradiční projekt, který odhaluje krásu zpracovávání kůže, barvení látek a hodinářské výroby. Do jednoho ze sálů navštěvované galerie totiž tradiční módní dům, se jménem mýtického posla Bohů v názvu, pozval hned 10 řemeslníků z rozličných dílen Hermès, kteří zde budou v přímém přenosu po dobu sedmi dnů světu poodhalovat taje své jedinečné práce.

Řemeslo v přímém přenosu

Jakási pop-up expozice nese název Festival des Métiers – francouzsky „festival řemesel“ – a v londýnské výstavní síni potrvá do konce tohoto měsíce. V intimitě rozestavěných stánků lze pozorovat, jak se vsázejí diamanty, jak se opracovává kůže, jak se vyrábějí tradiční šátky, sítotisk či keramika. Mimo jiné je u každého řemeslníka k dispozici překladatel, tudíž se návštěvníkům galerie dostane jedinečné příležitosti s daným výrobcem i promluvit. Hermès tak nezastírá svou politiku přímého kontaktu se zákazníkem, který se v dnešních módních studiích děje spíše skrze virální kampaně a projekty.

Mimo skvělou marketingovou strategii se však módnímu domu nedá upřít snaha, s níž se pokouší oživit kontinuitu některých, dnes už velmi vzácných řemesel, které móda stroji nikdy nenahradí. Byla to přeci sama Miuccia Prada, kdo řekl: „Ti, kteří se řadí mezi ony intelektuální levičáky, se vždy nechávají slyšet: ‚Jak můžete po lidech chtít takovou cenu za oblečení?‘ Oni si ale neuvědomují, že cena je stanovená hodnotou produktu. Pokud platíte lidi, aby dělali věci správně a kvalitně, je přeci přirozené, že se to odrazí na ceně.“ Expozice v kultovním Saatchi pak jedině dokazuje, jak je představa o maržích mnohdy velmi zkreslená a že skutečnou práci skutečných lidí zkrátka nejde podcenit.