Zachvátila svět a dostala se do nebe. Zosobněný fenomén, umělkyně Yayoi Kusama, si po celosvětovém úspěchu kolekce pro Louis Vuitton pro své fanoušky připravila další bombu. Tou je výstava I Who Have Arrived In Heaven, tedy Já, která dorazila do nebe. Asi by ani nebyla tak důležitá, pokud by v ní Kusama sama nepřevracela pohled na vlastní tvorbu.

Moderní umělec jde s dobou – tak se to alespoň říká, i když samotné tvrzení je trochu absurdní, protože trendy v umění nefungují, alespoň do určitého momentu. Kusama jim ale podlehla a novou expozici, kterou situovala do newyorské galerie David Zwirner Gallery, podřídila přísným pravidlům audiovizuálních tendencí.

Ta, která dorazila do nebe

Instalace Infinity Room, sestávajíce se ze skleněných ploch, totiž jako by se vychylovala z portfolia její tvorby, v níž umělkyně vždy stavěla na poctivém řemesle. Kusama odnepaměti vynikala neobvyklými performancemi a happeningy, ale ve všech se hloubky dobírala snadno dosažitelnými technikami. Své dílo nikomu nesvěřila a vždy udělala jen to, na co sama stačila.

Možná však právě spolupráce s velkým francouzským brandem ji donutila rozmýšlet jinak. Aktuální výstava totiž jaksi odkazuje ke klientskému tvarosloví. Nepůvodní výtvory Kusama chovala jen ve svém hlavě, její ruce se však v tvrdé práci zřejmě nesmočily. I tak neopouští svůj autentický základ, který je však tentokrát moderován odněkud zpovzdálí. Možná z nebe, kam už Kusama podle svých vlastních slov odrazila. I obyčejný akcent tečkování se proměnil v konkrétní tvary. Jejich pomocí však Kusama vytvořila ještě silnější pocit určité bezvýchodnosti, která tkví i v názvech děl jako The Souls of Millions of Light Years Away nebo Love Is Calling.