Dobře si pamatuji, že ještě když jsem chodil na zakládku, šlo se – tedy ti, co byli IN, šli – po škole „na Chodov“, tedy do tehdy nově otevřeného obchodního centra. Tam ve skupinkách trávili volná dopoledne, všichni bez rozdílu si mezi konfekčními obchody prožívali abstraktní nákupy a ve food courtech to zas vřelo trapnou srandou s „hambáči“ v ruce.

Byli jsme první generací, která si naplno užívala „doby konzumní“. Doháněli jsme západní Evropu, která byla v tomto směru před námi – a co potom teprve Amerika, respektive USA, která konzum nevyužívá, ale přímo v něm žije! Obchodní centra jsou tam fenoménem s tradicí několika desetiletí, která začala už v 80. letech.

Obchoďáky Ameriky

„Život“ v nich právě v době jejich rozpuku zachytil tehdy dvacetiletý americký fotograf Michael Galinsky, který navštívil obchodní centra po celé vlasti. Jeho fotografie nyní ukazují, jak se během několika let stávaly obchoď’áky důležitou součástí amerického způsobu života a popkultury. Na snímcích však nezachycuje jen samotné zákazníky, ale také vývoj, který obchodní centra za krátký čas prodělala.

Série, jež nyní vychází knižně pod názvem Malls Across America, začíná v zimě 1989. Jak Galinsky postupně projíždí Amerikou, zachycuje měnící se postoj doby od třpytivých 80s plných excesu k 90. letům plných povalečů holdujícím grungi. Fotografie, působící záměrně amatérským dojmem, navozují klaustrofobní pocity z uzavřených chrámů konzumu ve společnosti všech jevů, které centra doprovázejí: děti odložené v dětských koutcích, skupinky teenagerů prožívající si na lavičkách svá dramata, rodiny znavené po celodenních procházkách bez jasného cíle… Fotografie se nikdy nezaměřují na jeden detail, chtějí poskytnout zachycené momenty v jejich komplexitě. Zároveň jsou však zajímavou dekádovou reflexí, poněvadž i když se změnila doba, život v obchodních centrech jako by zůstal pořád stejný.