Plagiát jako nová fashion
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Plagiátorství je jedno z nejožehavějších témat současného módního průmyslu. Na pruhovanou košili, střih kabátu nebo květinový vzor jen těžko dostanete průmyslový patent – výjimku snad tvoří jen Christian Louboutin a jeho červená podrážka, a to ještě ve zvláštní případech – kopírování oděvních návrhů je tak zcela běžným procesem, kterého využívá každý od konfekčních řetězců až po renomované designérské značky. Není tak divu, že tak silný fenomén, jakým plagiátorství je, se může nakonec stát samostatným módním vyjádřením, jak na své tvorbě ukazuje australsky designér Wil Fry.

Plagiát jako nová fashion

O Wilu Fryovi jsme se zmiňovali poprvé v souvislosti s případem zvandalizovaného butiku Marca Jacobse. Tehdy vystupoval jako třetí v přísloví „Když se dva perou, třetí se směje“, když natiskl Jacobsovu odpověď Kidultovi na obyčejné bílé tričko a za zlomek peněz ho prodával na internetu. Od té doby vytvořil bundu „Expensive“ s potiskem etiket luxusních značek jako Chanel, Valentino nebo Jil Sander, tílka s květinovým vzorem Givenchy nebo naposledy triko s kompletní kolekcí Rafa Simonse S/S 2013. Jeho ironické módní narážky se pokaždé jako virus rozšíří po společenských sítích a někdy nejspíš zasáhnou i ty, proti nimž jsou namířeny. Bylo náhodou, že potisk z kolekce Pre-Fall 2013 Riccarda Tisciho pro Givenchy až nápadně připomínal Fryův vzor z kolekce Expensive, nebo jen návrhář vrátil úder? Plagiát zkrátka hýbe módou i pouličním stylem a je jedno, z jaké strany kopie pochází.