Raf Simons se vzdává své značky! Na jednu jedinou sezónu se totiž rozhodl, že se o své designérské dědictví podělí s jedním z nejzajímavějších umělců tohoto století: Sterlingem Rubym. Nadcházející pařížská přehlídka tak nebude signovaná jen iniciály belgického návrháře, ale také amerického mutli-tvůrce.

Proč? Sterling Ruby během své kariéry zasáhl snad do všech řemeslných forem. Dnes je tak charakterizován jako autor keramických skulptur, ocelových objektů, olejomaleb, fotografických koláží a video-eposů. Jeho umění nedisponuje diverzními rovinami komplikovaných filosofických akcentů, je precizní, esteticky autentické a nanejvýš autorské. Svým vztahem k prostoru navíc díla Strelinga Rubyho definují rozměr soudobého umění, když komplexně pojímají povětšinou celé galerijní haly moderních muzeí.

RSSR: Raf Simons / Sterling Ruby

Sterling Ruby je upřímný – co chce říct, řekne, co nechce říct, neřekne. I přesto však něco vytvoří. Jeho civilní přístup a řemeslná preciznost jej ostatně rychle vystřelily mezi nejsledovanější konceptuální umělce současnosti. A jako takového si ho všiml i Raf Simons už v roce 1999. Od té doby si oba umělci prošli velmi zajímavými pracovním vztahem. V roce 2010 spolu sestavili vybrané komplety Rafovy jarní kolekce, ideově se spojili na výzdobě butiku v Tokiu a při debutu první Rafovy kolekce pro Dior– a ještě k tomu haute couture – společně konzultovali potisky na vybraných róbách. Tato historie budiž částečnou odpovědí na úvodní otázku. Jenže jaký je skutečný motiv tentokrát, když se doposud podobné kolaborace snadno vešly pod standardizované kolonky jako … x …… for …… by …the best of … in … a podobné?

Móda dlouhodobě inklinuje ke spolupracím stejně jako hudba nebo film,“ potvrzuje Raf aktuální tendenci kulturního propojování, které je výsledkem postmoderních invencí. „Co mě však zajímá nyní, nespočívá v pouhém přizvání určité osobnosti coby designéra obuvi – chci vyjádřit, o čem spolupráce skutečně je,“ vysvětluje Raf své osudové propojení se Sterlingem, které se v Paříži představí jako nová značka RSSR: Raf Simons / Sterling Ruby. Raf tak na úkor uměleckých vizí zcela nesobecky a dobrovolně smaže své jméno z programu a nahradí jej úplně jiným. Tím, které poprvé v opravdovém slova smyslu propojí módu s umění. Nejangažovanější spolupráce vůbec tak bude podle předběžných zpráv zahrnovat například jednotlivé modely poskládané z až 75 různých druhů materiálů. Výzvu – pomyslný podtitulek projektu – pak Raf bere doslova, když připouští: „Umím si své studio představit jako takový moderní Bauhaus.“

To dokazuje jediné: o Rafově únavě z módy se šeptá už dlouho, mezi jeho autorskými kolekcemi se ob dvě sezóny střídají světlé momenty s těmi méně úžasnými a není to dlouho, co sám návrhář přemýšlel o odchodu. Realizace v rámci zakázek pro módní dům Dior navíc Rafovi otevírá nové perspektivy, jejichž prostřednictvím se chce z masového byznysu vymanit. „Fascinuje mě, když se předměty každodenního užití stávají objekty estetického zkoumání. Nedávno jsme dokonce začali vytvářet uniformy, které ve studiu nosíme,“ doplňuje návrhář, který v sobě nezapře svou předešlou profesi produktového designéra. Jím ostatně Raf zůstal, nikdy nepodlehl tendenční estetice a pravidlům neviditelné retailové ruky módního trhu. Raf do módy vstoupil jako tvůrce, a tak se jí nyní pokouší i obohatit. Možná snad i postupně opustit.