Můžeme sice litovat faktu, že se do našich končin nedostanou kurátorsky velice zajímavé výstavy, zabývající se kupříkladu tvorbou Yves Saint Laurenta, Yohjiho Yamamota, Husseina Chalayana, Jean-Paul Gaultiera či dalších velikánů módy. Na druhou stranu však buďme vděčni za takový druh expozic, z něhož jedna se včera otevřela v progresivním uměleckém prostoru Karlin Studios. Jmenuje se Císařovy nové šaty a spojuje oděv se současným politickým, historickým i morálním klimatem.

Císařovy nové šaty v Karlin Studios

Název výstavy přímo odkazuje na velmi dobře známou pohádku Hanse Christiana Andersena, v níž si císař nechá od dvou podvodných tkalců ušít šaty, které jsou neviditelné všem, kdož jsou hloupí. Děj pohádky ani její konec není potřeba připomínat, soustředí se však okolo tématu přetvářky a z ní plynoucích výhod. Výstava se však zaměřuje na druhou stranu mince, tedy na „mnohé vrtsvy a mechanismy samotné fikce a jejich težko postihnutelný dopad na každodenní realitu. Tedy samo hledání císařových nových šatů utkaných z vyjádření, klišé, společenských konvencí a strachu,“ jak popsala sama kurátorka výstavy, Maďarka Borbála Szalai. Ta expoziční místo vybavila různorodými díly pěti umělců – Lőrince Borsose, Jánose Fodora, Jaroslava Kyšy, Pétera Szalaye a Karola Radziszewskiho – a multidisciplinární umělecké skupiny Apparatus 22.

Výstava se skládá z „fiktivních módních kolekcí, smyšlených outfitů a falešných módních přehlídek“ a uvažuje o oděvu, v některým momentech však i o samotné módě, jako o jakési „symbolické vrstvě“. Tento zajímavý pohled na věc tak oděv ukazuje ve světle, kdy jsou na něj kladeny mimoestetické nároky, kupříkladu jaká je vlastně spojitost kusu oděvu s politikou a kulturou, jak člověk používá oděv k vyjádření své sociologické role, vyplývající z jeho postavení, či jak se skrz oděv identifikujeme nejen pro okolí, ale i pro sebe. Na výstavě jsou tak k vidění rozličné práce od fotografických koláží a videoartu až po štendry s potištěným pánským prádlem či malbu znázorňující obyčejnou bundu jako individuální postoj k současné politice.