Senzace jménem Hess
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Někdo vidí celky, jiný zas detaily. A Nizozemec Bart Hess vidí právě tyto jednotlivosti, které se v jeho sochařské tvorbě projevují jako struktury, jež na sebe berou podobu organických skulptur. To, že je k nim potřeba lidského těla coby podkladu, je však zanedbatelné — přirozenému tělu se totiž Hessovy kreace rozhodně nepodobají, přestože výrazným způsobem ovlivňují právě jeho estetiku. Bart Hess se díky svému přístupu stal miláčkem lifestylových médií i hvězd, ovšem nikdy se neetabloval jako právoplatný umělec. Seznamte se tak s možná nejmódnějším „umělcem“ vůbec.

Bart Hess vystudoval Design Academy v Eindhovenu, a to sice v oddělení naprosto poplatnému jeho práci. Studijní modul s názvem „Man And Identity“ Hesse vycvičil v rozkládání významů lidského těla a jeho identity i jeho znovuskládání do zcela nových kontextů a tvarů. Technika jeho tvorby spočívá v rozkrývání struktur různých skupenství a v aplikaci těchto struktur na lidské tělo. Hess často zpracovává mnohovrstevnatý lyrický epos, v jehož rámci je i schopen živého člověka pokrýt kaučukem. Stěžejním výstupem jeho tvorby ale nejsou tyto happeningy jako takové, nýbrž fotografie a audiovizuální stopy, které z nich pořizuje.

Senzace jménem Hess

Z odkladiště vlámských experimentátorů jej vytáhlá blízká spolupráce se studii Nowness a SHOWstudio, pro něž Hess dodnes pracuje. Inspiraci pak nachází v etnických studiích, populárních filmech a biologii. Tím pádem vytváří své vlastní unikátní tvarosloví a jedinečný estetický rámec, jehož využívají i jiní umělci. Kupříkladu pro krajanku Iris Van Herpen, autorku neobvyklé haute couture, vypracoval Hess hned několik speciálně ošetřených materiálů vyrobených z tenčeného přírodního kaučuku. Návrhářka tyto materiály použila v kolekci jaro/léto 2011 a s takto upravenou gumou pracoval i tým popové ikony Lady Gaga — Hessův materiál zpěvaččini stylisté použili k vytvoření žláz, z nichž se v klipu „Born This Way“ rodili malí Mother‘s monsters.

Jenže kromě komerčních spoluprací lze z Hessovy tvorby vyzdvihnout i mnoho dalších dílčích projektů, ačkoli ani ty mu nikdy zcela neotevřely brány k relevantním a uznávaným kurátorským expozicím. Nezávisle na tom však funguje kupříkladu oceňovaný krátký snímek Shaved, kde se Hess ukázal v roli filmaře. V krátké metráží němé sekvence sleduje anatomii mužského těla před a bezprostředně po oholení. Coby senzitivní textilní designér představil své diplomové práce na hannoverské expozici a jako nadaný skulpturista se projevil v sekvencích jako Mutants či Echo.

Svoje neobvykle bohaté módní angažmá pak vysvětluje po svém: „Každou disciplínu, kterou se budu zabývat, si vybírám na základě projektu jako takového. Nikdy si předem nestanovím, že nyní pracuji na módním snímku.“ Avšak i tak velkou část Hessova repertoáru představují právě fashion filmy, jež byly díky silné sugesci i velmi populární, jen s příchodem znovuobnovené stručnosti v rámci módní vizualizace se zrovna takové projekty ztratily z hledáčku trendsetterů i trendseekerů.

Na posledním vydání Salone del Mobile se však Hess ukázal s novým projektem v podobě krátké dokumentární sekvence, jež popisuje vývoj nového textilního materiálu, na němž Hess pracuje. Jedná se o další imitaci organického skeletu — pomocí plastových odlitků vybraných předmětů Hess skládá mozaiku jakéhosi včelího těla. Projekt se Hess poprvé pokusí nabídnout reálným distributorům, a tak jeho práce možná dostane skutečný výstup. A možná se tak i Hess promění ze senzace v respektovaného umělce a designéra.