Maison Martin Margiela vystupuje z anonymity
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Co tvoří módní značku? Krom spousty formalit i set charakteristik – můžeme jim říkat „vize“ – které jsou nenahraditelné. Maison Martin Margiela je rozeznatelný díky dekonstrukci částí oděvů, tělo popírající střihy, dekontextualizaci každodenní předmětů… Ale především pak paradoxně díky anonymitě. Z ní Maison Martin Margiela právě vystoupil – do jejího čela byl totiž jmenován rozporuplný, ale zajisté legendární návrhář John Galliano, který už v lednu na pařížském couture weeku představí pro MMM první kolekci linie „Artesanal“.

Maison Martin Margiela vystupuje z anonymity

Mimochodem, pravě po poslední přehlídce nejvyšší řady domu se dostal Maison Martin Margiela na první stránky módních publikací i blogů. Důvodem nebyla výjimečnost kolekce, ačkoli takový atribut ji nelze upřít – všechny však spíše zajímala osoba Matthieu Blazyho, kterého Suzy Menkes, jako prvního z řad anonymních návrhářů MMM, odhalila ve svém příspěvku pro Vogue.

Margielova anonymita se datuje až k samotnému vzniku značku, je tak jejím základním pilířem – Margiela odešel ze svého módní domu roku 2009 a známy jsou jen dvě jeho fotografie. Na štendrech v obchodech visí oblečení, které se od konfekčního liší často jen lepším zpracováním a čtyřmi bílými nitěmi naznačeným obdélníkem, připomínající, že právě tam by se měla z druhé strany nacházet etiketa.

Je zřejmé, že jméno Margiela potřebovalo již delší dobu nové podněty, variovat stále dokola ty stejné znaky a nepřidat k nim cokoli inovativního nemá v módě smysl. Vždyť by se dalo i říci, že značku v současnosti drželo v povědomí právě jen spětí s geniální vizí zakladatele, která však zmizela, jakmile Margiela odprodal své jméno Renzovi Rossovi, prezidentovi OTB Group, která má v majetku značky jako Diesel, Marni nebo Viktor & Rolf.

Maison Martin Margiela se mění – ne však až nyní, Gallianovo jmenování je v podstatě jen vyvrcholením procesu, který trvá už dobrých deset let, co Martin Margiela pomalu ztrácel zájem navrhovat a nechal za sebe pracovat tým. Věděl, že se vyčerpává, a ředitelé značky si už konečně uvědomili, že původní vize domu je už v nenávratnu. John Galliano tak dostává do rukou jméno a osobitý archiv, kterému, doufejme, dodá nový drive, stejně jako to v 90. letech udělal u domu Christiana Diora.

Nakonec jedním ze znaků Maison Martin Margiela je recyklace – a dosadit do čela domu postavu nejznámějšího odpadlíka posledních deseti let je velmi příhodné.