Agi & Sam A/W 2015
4.4 (87.69%) 13 hlasů

Pokud sledujete London Collection: Men, přišel do mailové schránky asi i vám. Co? Mail s uplácaným titulkem Future Shock. Vedení londýnského týdne módy a jeho úpěnlivě škatulkující PR oddělení se totiž za každou cenu snaží přitáhnout pozornost k právě předváděným kolekcím britských návrhářů. Heslo, které by se dalo přeložit také jako šok z budoucnosti, však zdaleka nevystihuje to, co se v Londýně skutečně děje. Aktuální náladu nejlépe vyobrazuje jedna z favorizovaných kolekcí od návrhářského dua Agi & Sam. Letos však tato sázka na jistotu paradoxně zklamala.

Agi & Sam A/W 2015

Agi & Sam konec konců patří mezi skutečně nadějné favority nastupující ostrovní generace.  Jenže víra ve stoprocentní úspěch je také to, co zároveň těmto talentovaným návrhářům svazuje ruce. Jak totiž předešlé ročníky ukázaly, Agi & Sam tvoří obdivuhodné kolekce jen tehdy, cítili se v pohodě. Stoupající očekávání velkých komerčních subjektů a narůstající počet objednávek – jen v loňském roce se Agi & Sam se dostali do dalších čtyř módních nákupních domů –ničí proaktivní kreativitu, kterou nahrazují pseudomyšlenky.

Příběh letošní kolekce tak prý započal v rodišti jednoho z návrhářů. Agi v rodném domě, jenž se nachází v hrabství Yorkshire, objevil staré nákresy, které vytvořil ještě jako dítě. Sbírku kreseb nazval Coolman Collectiona pohled na ni pro něj po tolika letech představoval zřejmě velmi silný zážitek. Agi se tím pádem rozhodl, že do tvorby moodboardu pro nadcházející zimní kolekci zahrne studenty základní školy, na níž sám studoval. Zadání pro malé děti bylo jasné – vaše vysněné šaty a děti začali malovat. Naprosto bez zábran. To, co tvůrčí duo představilo, tedy byla jaksi nahodile konceptuální interpretace dětských snů. Už jen takový souhrn působí amatérským a začátečnickým dojmem. A když se přikloníme k faktické stránce kolekce, nedojdeme lepšího závěru.

Střihově se Agi & Sam opakují, letos s horším výsledkem. Disproporční a nadměrné střihy původních forem už nepůsobí natolik silně. Navíc celá kolekce, ač se sestává z úctyhodných dvaadvaceti looků, působí krátce. Šafránové množství ostře kolorovaných kompletů totiž příliš často střídá rutinní černá, která tlumí celý zážitek z pozorování celé řady a divák má tak pocit, že skončil příliš rychle. Kolekci tak chybí rezonující okamžik, neklesá ani nestoupá, je strnulá a dramaturgicky špatně uchopená.

I přesto však v ní lze hledat světlé okamžiky. Mondrianovské hry s barevnými plochami vytváří křehkou architekturu na povrhu kvalitních vlněných kusů. Jejich potenciál je však nedotažený.

Z obou návrhářů je cítit touha po bezprostředním ukojení klientských preferencí. Pokus vytvořit vše vystihující kolekci, která se stane odrazovým můstkem a duševní esencí letošní sezóny, nevyšel ani za použití lega. Kolekce zkrátka působí nedodělaně a i její světlé stránky vypadají, jako by byly úpěnlivě okopírované z trendbooku.