Nástup intelektuální módy
4.4 (87.69%) 13 hlasů

V době, kdy se do obchodů dostávají první kusy z kolekcí na jaro 2016, si zopakujme, co je tuto sezónu doopravdy IN.

Tiskové zprávy módní značek jsou někdy neskutečná zábava – a často dokonce větší, než samotný produkt, který propagují. Pamatuji si, jak jsem si před přehlídkou kolekce Christian Dior Spring/Summer 2015 pročítal poznámky Rafa Simonse, dnes už bývalého kreativního ředitele tohoto tradičního francouzského domu, a jak jsem si pro sebe v duchu říkal, jestli pan Simons nezačíná náhodou vkládat více kreativity do mediálních výstupu než do módních kreací. Pět dlouhých odstavců velkých slov a frází nedávaly sebevětšího smyslu, a už vůbec ne po skončení fashion show.

Nástup intelektuální módy

Tenhle moment se mi vybavil loni na podzim v Miláně, v továrně na okraji města, kde měl Alessandro Michele za okamžik představit sezonu jaro/léto 2016 pro značku Gucci. Na židlích pro hosty ležely nenápadné růžové karty, jež v několika větách osvětlovaly návrhářův tvůrčí záměr. V textu bylo psáno, že se Michele tentokrát inspiroval situacionistickým pojmem dérivé – „aktem křízení a zkoumání městských prostorů, v nichž vznikají cesty v souladu s podměty města – a Carte de Tendre, mapou zobrazující dráhu, po níž cestuje láska, kterou pro svůj román Clélie vytvořila v roce 1654 Madeleine de Scudéry. Tento text okamžitě zaplavil sociální sítě a zmínil ho snad každý, kdo recenzoval kolekci. Ta byla již o něco méně záživná: Michele představil repetitivní line-up s jen několika novými nápady a nepatrným posunem vpřed. (Ačkoli musím přiznat, že na Micheleho rukopisu stále nacházím cosi půvabného.)

Je potřeba říci, že páni Simons a Michele, a píši to s velkým respektem k oběma tvůrcům, nejsou jediní dva designéři, které v poslední době láká podávat před hlavním chodem přinejmenším rozporuplné předkrmy. Samozřejmě, v módním prostředí se vždy hrála tak trochu okatá hra… Vždyť jen kolik nových „ikonických kabelek“ bylo představeno za minulý rok? Co vlastně ještě dnes znamenají slova jako „exkluzivní“, „luxusní“, „moderní“ nebo „avantgardní“?